(English version below)
Lorsque je vois un accordéon, deux images me viennent.
Le premier, c’est le stand de disques dans le marché aux puces du petit village de mes parents. Les gros haut-parleurs diffusent en boucle les tubes éternels des bals et des fêtes de mariages français. Quand plusieurs stands se font concurrence, ça donne ça: « Etoile des neige, viens boire un p’tit coup à la maison… ».
Ca, c’est le cliché des français : on croit que l’accordéon n’est fait que pour le bal-musette.
Le deuxième, c’est Paris. C’est l’accordéon de « Ratatouille », ou de « Sabrina ». Quelques notes et l’on est un couple d’amoureux sous la tour Eiffel. Que c’est romatique…Sauf que ce Paris n’existe vraiment que dans les films et les guides touristiques (ce qui est très dommage, on est d’accord, j'aime bien ce Paris romantique...).
Ca, c’est le cliché des étrangers. Ils croient que l’on joue de l’accordéon à tous les coins de Paris. Ils n’ont pas vu « Star Academy », les pauvres…
Bref, ma culture musicale est déplorable, et chaque nouvel instrumentiste que je rencontre me montre l’étendue de mon ignorance. J’ai appris que l’accordéon était bien plus vaste que ces clichés. On en joue dans le tango argentin, la pop, le jazz, l’electro…mon accordéoniste du jour jouait dans un groupe de Reggae (si, si).
Il s’appelle Jean-Michel Sonnerat (http://www.myspace.com/sonra1). Très sympathique, d’un enthousiasme communicatif, il s’est assis sous la Cabane pour faire de la pompe (poum pa pa, poum pa pa) et des jolies mélodies (tagadagadagadaaaaa) sur le titre « Les Vieux » et d’autres nouveaux chants. Le résultat est au-delà de mes espérances. Cela change complètement l’ambiance des chants, en y apportant des couleurs festives ou mélancoliques suivant le chant.
En ce moment, j’ai l’impression de commencer à voir le bout. Chaque instrument enregistré donne une idée plus précise du résultat final, c’est enthousiasmant ! C’est tellement de travail que je mourrai peut-être à la fin, mais en attendant je continue !
Diaporama de l'enregistrement ici.
When I see an accordeon, two pictures come to my mind.
The first is the music stand in the flea market of my parents little village. Big speakers broadcast the eternal hits of French balls and wedding parties. When several stands are competing, it gives something like “Etoile des neiges, viens boire un p’tit coup à la maison” (it’s a mix of two very famous traditional French songs, the first says “Dear snow star, my heart is in love with your beautiful eyes” and the second says “Come and have a drink!”. Mixed together, it results with something like “Dear Snow Star, come and have a drink!”)
Here is the first cliché: French people believe accordion is only good to be played in a ball for old people.
The second picture coming to my mind is Paris. It’s the accordion of “Ratatouille” or “Sabrina”. A few notes and we can see a couple in love with the Eiffel Tower in the background. It’s so romantic…except that this version of Paris only exists in movies and tourist guides (which is a shame, I agree with that! I would love Paris to be this way...).
Here is the second cliché: foreigners believe French people play accordion in every street of Paris. They have not seen the French version of “Star Academy”…
In short, every people I invite to play on the CD make me realize the poverty of my knowledge. So I learned that accordion is played in a vast range of genres, such as argentine tango, pop music, jazz, electro…the musician who came to play on Friday played in a Reggae band (no kidding).
His name is Jean-Michel Sonnerat (http://www.myspace.com/sonra1). He is a very sympathetic guy, full of contagious enthusiasm. He sat in the Shelter to play the “pomp” (waltz rhythm – poum pa pa, poum pa pa) and delicate melodies (tagadagadagadagadaaaaa) on the song “Les vieux” (Old people) and on new songs. The result goes beyond my expectations. It completely changes the atmosphere of these songs, it brings joy or melancholy depending on the song.
I currently have more the impression to start seeing the end of the tunnel. Every instrument recorded gives me a more precise idea of the final result, it is exciting. It’s so much work I may die at the end of it, but until then I continue!
Photos of the recording here.
Lorsque je vois un accordéon, deux images me viennent.
Le premier, c’est le stand de disques dans le marché aux puces du petit village de mes parents. Les gros haut-parleurs diffusent en boucle les tubes éternels des bals et des fêtes de mariages français. Quand plusieurs stands se font concurrence, ça donne ça: « Etoile des neige, viens boire un p’tit coup à la maison… ».
Ca, c’est le cliché des français : on croit que l’accordéon n’est fait que pour le bal-musette.
Le deuxième, c’est Paris. C’est l’accordéon de « Ratatouille », ou de « Sabrina ». Quelques notes et l’on est un couple d’amoureux sous la tour Eiffel. Que c’est romatique…Sauf que ce Paris n’existe vraiment que dans les films et les guides touristiques (ce qui est très dommage, on est d’accord, j'aime bien ce Paris romantique...).
Ca, c’est le cliché des étrangers. Ils croient que l’on joue de l’accordéon à tous les coins de Paris. Ils n’ont pas vu « Star Academy », les pauvres…
Bref, ma culture musicale est déplorable, et chaque nouvel instrumentiste que je rencontre me montre l’étendue de mon ignorance. J’ai appris que l’accordéon était bien plus vaste que ces clichés. On en joue dans le tango argentin, la pop, le jazz, l’electro…mon accordéoniste du jour jouait dans un groupe de Reggae (si, si).
Il s’appelle Jean-Michel Sonnerat (http://www.myspace.com/sonra1). Très sympathique, d’un enthousiasme communicatif, il s’est assis sous la Cabane pour faire de la pompe (poum pa pa, poum pa pa) et des jolies mélodies (tagadagadagadaaaaa) sur le titre « Les Vieux » et d’autres nouveaux chants. Le résultat est au-delà de mes espérances. Cela change complètement l’ambiance des chants, en y apportant des couleurs festives ou mélancoliques suivant le chant.
En ce moment, j’ai l’impression de commencer à voir le bout. Chaque instrument enregistré donne une idée plus précise du résultat final, c’est enthousiasmant ! C’est tellement de travail que je mourrai peut-être à la fin, mais en attendant je continue !
Diaporama de l'enregistrement ici.
OoooooooooooooO
When I see an accordeon, two pictures come to my mind.
The first is the music stand in the flea market of my parents little village. Big speakers broadcast the eternal hits of French balls and wedding parties. When several stands are competing, it gives something like “Etoile des neiges, viens boire un p’tit coup à la maison” (it’s a mix of two very famous traditional French songs, the first says “Dear snow star, my heart is in love with your beautiful eyes” and the second says “Come and have a drink!”. Mixed together, it results with something like “Dear Snow Star, come and have a drink!”)
Here is the first cliché: French people believe accordion is only good to be played in a ball for old people.
The second picture coming to my mind is Paris. It’s the accordion of “Ratatouille” or “Sabrina”. A few notes and we can see a couple in love with the Eiffel Tower in the background. It’s so romantic…except that this version of Paris only exists in movies and tourist guides (which is a shame, I agree with that! I would love Paris to be this way...).
Here is the second cliché: foreigners believe French people play accordion in every street of Paris. They have not seen the French version of “Star Academy”…
In short, every people I invite to play on the CD make me realize the poverty of my knowledge. So I learned that accordion is played in a vast range of genres, such as argentine tango, pop music, jazz, electro…the musician who came to play on Friday played in a Reggae band (no kidding).
His name is Jean-Michel Sonnerat (http://www.myspace.com/sonra1). He is a very sympathetic guy, full of contagious enthusiasm. He sat in the Shelter to play the “pomp” (waltz rhythm – poum pa pa, poum pa pa) and delicate melodies (tagadagadagadagadaaaaa) on the song “Les vieux” (Old people) and on new songs. The result goes beyond my expectations. It completely changes the atmosphere of these songs, it brings joy or melancholy depending on the song.
I currently have more the impression to start seeing the end of the tunnel. Every instrument recorded gives me a more precise idea of the final result, it is exciting. It’s so much work I may die at the end of it, but until then I continue!
Photos of the recording here.
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